Minioppdatering og ei bokanbefaling

Det går trått med skrivinga for tida. Ideene er der, men inspirasjonen har ferie. Og siden sjøldisiplin ikke er min sterkeste side blir det heller ikke noe rutinemessig jobbing der det burde vært det.

MEN: Jeg har fått meg TO nye forfattervenner! Aina Olsen Midtun og Martine Strømsnes, som begge er supertrivelige og drifitge damer med mye interessant på hjertet. Også har jeg vært på eventyr borte hos søta bror og kjørt snøskuter i nydelig vinterlandskap. For ikke å snakke om de ukentlige turene med hundespann her hjemme.



Lotta sover gjerne på bordet.

Mammaen på fisketur.

Søstra gjør ALT for en god kameravinkel.






Fantastiske isskulpturer langs Torneträsk.








Også selvfølgelig lekt litt i skogen:




Jeg fikk anbefalt "The Trees" av ei på Norli (vår lokale Norli ligger rett vegg i vegg med min egen arbeidsplass, fysj og fysj), og har brukt cirka ni måneder på å plukke den opp. Jeg ante ikke hva jeg forventa, men jeg fikk det i hvert fall ikke.

Boka handler om en gruppe mennesker som blir tvunget til å sette livene sine i perspektiv etter at hele landet gror over av trær i løpet av en eneste natt. De legger ut på vandring for å finne familiene sine, men alle systemer har kollapset, og ikke alt går etter planen. Dessuten begynner en av dem å se glimt av noen merkelige små skogsvesener, og et stort, tronelignende tre som ingen av de andre i følget ser. Men det verserer historier om andre vandrere som også har sett disse vesnene, og noen har til og med gått fra vettet ved synet.

Jeg liker veldig godt den saktegående, gradvis avslørende fortellermåten til Ali Shaw. Denne boka handler veldig mye om menneskelige relasjoner, men også om frykten for det ukjente. Og etterhvert som disse vesnene dukker opp med jevne mellomrom begynner jeg også å kjenne på den derre isnende kriblinga man får overfor det uforklarlig skumle. 

Thriller forkledd som fantasy? Denne boka er litt vanskelig å plasser i noen slags bås. Og det liker vi jo.

Kommentarer

  1. Fine bilder! Har vært spennende å følge deg på Instagram i det siste :) Hørtes også ut som ei kul bok -navnet på forfatteren virka kjent, men klarer ikke umiddelbart å plassere hvor det er jeg har hørt det før.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Nyheter i fleng, pluss en tekst

Conversations With My Inner Critic #1

"Hva skjer'a?"